Palm Oil Buyers Scorecard 2020

  • Categorie: Palmolie
  • 3 minuten
  • 17 januari 2020
  • Bron: Stichting Milieunet

Palm Oil Buyers Scorecard 2020: de switch naar ontbossingsvrije palmolie gaat té langzaam


Palm Oil Buyers Scorecard: bedrijven schieten tekort als het gaat om het ondersteunen van duurzame palmolieproductie en het aanpakken van tropische ontbossing volgens WWF.

Een groot aantal producenten die eerder beloofden in 2020 alleen nog maar gecertificeerde palmolie in te kopen, lijkt dat doel niet te halen. Dat blijkt uit het rapport Palm Oil Buyers Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WWF). Daarin worden een groot aantal vooral westerse grootgebruikers van palmolie gerangschikt op hun ketenbeleid voor het omstreden ingrediënt.

Palmolie is het ingrediënt dat nog steeds zorgt voor grote problemen in de landen waar het verbouwd wordt. In Indonesië en Maleisië, waar het overgrote deel van de palmolie vandaan komt, gaat de productie gepaard met uitbuiting en ontbossing.Westerse voedselproducenten nemen slechts een deel van die olie af – ook Azië is een grote markt – maar juist Westerse bedrijven zouden voorop moeten lopen wat betreft duurzame sourcing. Veel doen dat ook, blijkt uit de ranglijst van het WWF. Maar lang niet iedereen ligt op schema. Bovendien is er voor de duurdere, gecertificeerde palmolie volgens het WWF nog altijd niet genoeg vraag om het aanbod te stimuleren.

Een van de bedrijven die zijn doelstelling nog niet heeft gehaald is duurzame koploper Unilever, dat een van de grootste gebruikers van palmolie is. Unilever scoort een magere 14,8 op een schaal van 22.

Net als veel andere leden van de RSPO nam Unilever zich voor om in 2020 alleen gecertificeerde palmolie in te kopen, maar het bedrijf heeft dat nog maar voor zo’n 69% waargemaakt.

Grootgebruiker Nestlé heeft eveneens de 100% nog niet gehaald: slechts 48% van de palmolie is gecertificeerd, al scoort het bedrijf wel beter dan concurrent Unilever doordat de inkoop zich richt op een duurzamer soort certificering.

Hoge scores worden toegekend aan onder meer Mars, Ferrero en FrieslandCampina, die alleen duurzaam gecertificeerde palmolie inkopen. Van de Nederlandse bedrijven die in de lijst staan krijgen Superunie, Ahold en Farm Frites middelmatige scores, terwijl Jumbo, Aviko en Jacob Douwe Egberts laag scoren.

Bekijk hier de Palm Oil Buyers Scorecard 2020

©2020 Palmoliecrisis

×